Wielka batalia z programem nauczania

Jedna rzecz w szkolnictwie się nie zmienia, mianowicie ciągła krytyka programów nauczania. Zmienia się wszystko od standardów szkół począwszy przez zwiększoną ilość języków obcych nauczanych w szkołach po właśnie zmieniane, co jakiś czas programy nauczania. Zazwyczaj zmiany wzbudzają polemiki, nie zdarzyło się, aby kiedykolwiek zmiany w programie zostały przyjęte bez krytyki. Większość komentatorów uznaje je za bezsensowne. Możemy się zastanowić, jaki cel mają twórcy nowych programów? Czy są w stanie przeanalizować efekt końcowy po wprowadzeniu nowego programu? Naprawdę w wielu przypadkach można mieć wątpliwości, a zmiany są bezsensowne. Przeładowany program prowadzi do tego, że uczeń nie jest w stanie go przyswoić, poddaje się i przyswaja dużo mniej niż by mógł. Czy naprawdę tę całą wiedzę uczeń musi przyswoić? Ile z tej wiedzy będą pamiętali i potrzebowali w przyszłości jako ludzie dorośli. Przeładowany program, wiele szczegółów do niczego nie potrzebnych zniechęca młodzież do nauki, nudzi nie zachęca do nauki z własnej woli. Wymaga się od nich rzeczy niepotrzebnych a brakuje czasu na rzeczy naprawdę istotne. Możemy oczekiwać, że niedługo ktoś znowu odkryje w sobie reformatora i zrobi mętlik w głowach uczniów.

Comments are closed.

Strony

Zobacz koniecznie

  • Nauka wspomaga rolników i rolnictwoNauka wspomaga rolników i rolnictwo
    Rolnictwo na prawie całym świecie czerpie korzyści z najnowszych technologii, zarówno tych dotyczących nowych maszyn jak i środków ulepszających uprawy. Dzisiejsze pola są o wiele bardziej wydajne niż jeszcze te …
  • Edukacja w Polsce i w SzwecjiEdukacja w Polsce i w Szwecji
    Jak i w każdym porównaniu, tak i tutaj dopatrzeć się można wielu różnic ale także wielu podobieństw. Tematem pokrewnym jest nauka, wiedza i edukacja oraz system szkolnictwa. Pomimo stosunkowo niewielkiej …