Wielka batalia z programem nauczania

Jedna rzecz w szkolnictwie się nie zmienia, mianowicie ciągła krytyka programów nauczania. Zmienia się wszystko od standardów szkół począwszy przez zwiększoną ilość języków obcych nauczanych w szkołach po właśnie zmieniane, co jakiś czas programy nauczania. Zazwyczaj zmiany wzbudzają polemiki, nie zdarzyło się, aby kiedykolwiek zmiany w programie zostały przyjęte bez krytyki. Większość komentatorów uznaje je za bezsensowne. Możemy się zastanowić, jaki cel mają twórcy nowych programów? Czy są w stanie przeanalizować efekt końcowy po wprowadzeniu nowego programu? Naprawdę w wielu przypadkach można mieć wątpliwości, a zmiany są bezsensowne. Przeładowany program prowadzi do tego, że uczeń nie jest w stanie go przyswoić, poddaje się i przyswaja dużo mniej niż by mógł. Czy naprawdę tę całą wiedzę uczeń musi przyswoić? Ile z tej wiedzy będą pamiętali i potrzebowali w przyszłości jako ludzie dorośli. Przeładowany program, wiele szczegółów do niczego nie potrzebnych zniechęca młodzież do nauki, nudzi nie zachęca do nauki z własnej woli. Wymaga się od nich rzeczy niepotrzebnych a brakuje czasu na rzeczy naprawdę istotne. Możemy oczekiwać, że niedługo ktoś znowu odkryje w sobie reformatora i zrobi mętlik w głowach uczniów.

Comments are closed.

Strony

Zobacz koniecznie

  • Edukacja na wyższym poziomieEdukacja na wyższym poziomie
    Dla większości osób kwestia edukacji jest traktowana, jako coś koniecznego, niekoniecznie lubianego. Niektórzy zwyczajnie nie mogą się doczekać aż ukończą dany etap nauczania, nie uwzględniając dalszej nauki. Jest to na …
  • Czym jest naukaCzym jest nauka
    W dzisiejszych czasach istnieje wiele pojęć, które jednoznacznie zdefiniować. Są bowiem takie wyrażenia, gdzie nie da się wytłumaczyć ich w sposób prosty, który nie podlega jakiejkolwiek dyskusji. W tym momencie …